فرهنگ اوز

ساخت وبلاگ

نمایشگاه نقاشی رنگ و روغن توسط هنرمند گرامی آقای امین اختر شمار در نگارخانه شریف موزه مردم شناسی اوز دایر می گردد.
این نمایشگاه از تاریخ شنبه به مدت 20 روز پذیرای هنرمندان و علاقه مندان خواهد بود.
نمایشگاه همه روزه از ساعت 9تا 13صبح و عصرها از 17 تا 20شب به روی عموم باز خواهد بود.

Picture 1247 Picture 1237Picture 1236

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 121 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 23:15

بسم الله الرحمن الرحيم

موزه مردم شناسي اوز به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان مسابقه عكاسي با عنوان ” نقش ماه مبارك رمضان در فرهنگ مردم جنوب  ”

بر گزار نمود .

براي اين مسابقه در سه فراخوان اول و پانزدهم و اواخر ماه مبارك رمضان ، اطلاعيه هايي صادر گرديد  .

در اين مسابقه از مراسم  مختلف ماه رمضان از قبيل حلقه هاي قرائت قران ، نمازتراويح ، نماز قيام ، سفره هاي افطاري ، مواد غذايي مختص رمضان ، خيرات مردم در اين ماه مبارك ، نمار عيد فطر و ديد و بازديدهاي مرتبط با اين ماه ، تصاوير زيبايي به موزه ارسال شد .

لازم به ذكر است كه هنرمندان عكاس از شهرهاي شيراز ، بندرعباس ، اوز ، خور ، عمادشهر ، جناح ، كوره ، هرم ، براك، لطيفي وكهتوييه عكس هاي مربوط به موضوع مسابقه را ارسال نمودند .

در اين مسابقه كه براي اولين بار برگزار مي شد عكس هاي ارسالي توسط چهار داور مورد ارزيابي قرار گرفت .

پس از بررسي تصاوير توسط داوران محترم  ، تصاوير برتر   انتخاب شدند  .

ضمن تشكر از همه عزيزان كه از مناطق مختلف ، تصاوير خود را ارسال نموده بودند و نيز تشكر از داوران محترم ، بدين وسيله اعلام مي گردد مراسم اختتاميه اين مسابقه در تاريخ جمعه ١٣٩٥/٥/١ از ساعت ٢٠ الي ٢١:٣٠ در مكان موزه برگزار مي گردد .

حضور كليه علاقمندان مايه مباهات ماست .

موزه مردم شناسي اوز

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 115 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 20:15

بسم الله الرحمن الرحيم

مژده به هنر دوستان 

 كميته  دستی صنايع دستي موزه مردم شناسي  با همکاری انجمن تجسمی اوز برگزار مي كند :

کارگاه های آمزشی و هنرهای دستی  (سنتی، مدرن)

آموزش تکنیکهای هنری شامل: طرح و رنگ پتینه ، نقش برجسته ، ویترای ، دکوپاژ و…

کلاسها روزهاي دوشنبه در تاریخ های زير برگزار مي گردد :
٢١تیر
٤و ١٨ مرداد
١ و ١٥ و ٢٩ شهریور
ساعت :
١٠ الی ١٣
١٧الي ٢٠
توجه : اولين جلسه رايگان مي باشد .

مکان برگزاري كلاس ها :
اوز- موزه مردم شناسی اوز

اولین جلسه دوشنبه ٢١تیر خواهد بود .
هزينه براي هر نفر  :
چهل هزار تومان

شماره تماس جهت ثبت نام:
   فاطمه رضايي 
0938 389 3392

فائقه نهاني
0917 982 4358

كميته صنايع دستي موزه مردم شناسي اوز
با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اوز

IMG-20160709-WA0015 IMG-20160709-WA0016 IMG-20160709-WA0017 IMG-20160709-WA0018

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 117 تاريخ : شنبه 19 تير 1395 ساعت: 23:08

این سه نونهال عزیز  نقاشی مرتبط با موضوع را برای ما ارسال کرده بودند.

  1. سارا شریفی
  2. فرناز فرحمند
  3. محمود بدری

cfcd4f34-f24c-4ebf-b9b4-18312eef4bc3

لازم به ذکر است که این مسابقه با همکاری انجمن تجسمی و به منظور آشنایی کودکان  و نوجونان با محیط زیست اطراف خود و بها دان آنها به این موضوع  حیاتی به مناسبت هفته ی محیط زیست برگزار گردید.

با تشکر از کودکان و نوجوانانی  که نقاشی های خود را برای ما ارسال کرده بودند:

اهورا لطافت ، ویانا معصومی ، میثم احمدی ، رمیصا زمانی ، نگین حق شناس ، آیناز نوبختی ، یاسمین رنجبر، یلدا بیضایی ، ستایش گرامپور، برسام خضری ، ثنا فیروزی ، نگار حق شناس ،دانیال شریفی ، سعید کاویانی ، احمد پیروز، محمد بخشی زاده ، آیدا فقیهی ،سمانه اناخی ، میکاییل جلیلی ، غزل آگاه ، سارا شریفی ، فرناز فرحمند و

محمود بدری

عزیزانی بودند که در این مسابقه شرکت کردند.

با تشکر

IMG-20160709-WA0009 (1)

20160709_093551

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 117 تاريخ : شنبه 19 تير 1395 ساعت: 13:37

لبخند تو شیرین ترین ادبیات جهان است روزت مبارک.
کودکان به دلیل نداشتن سن و تجربه ی کافی با زبان شیرین خود به بیان احساس می پردازند و با ادبیات خاص خود صحبت می کنند،در این میان آنچه که بیشتر آنها را تحت تاثیر قرار می دهدو باعث می شود جذب مخاطب خود شوند رفتار کردن و صحبت کردن با شیوه ی خاص آنهاست.آنها توانایی پذیرش حرفهای بزرگترها را ندارند و حتی توانایی درک کردن رفتار و کلامی که از زبان آنها به کودک منتقل می شود،آنها نمی توانند درک کنند  شعرها و داستان هایی که بزرگترها می خوانند چه مفهومی دارد و چه معنایی می تواند به آنها برساند شاید آهنگین بودن آنها گاهی بتواند توجه آنها را جلب کند البته در نوجوانان کمی فرق میکند و آنها درک بیشتری از موضوع پیرامون دارند .
توجه به رشد کودک و نوجوان و فراهم کردن وسایل اولیه و نیازهای رفاهی و آموزشی هرچند جز اصولی است که والدین برای فرزندان خود تهیه می کنند و توجه ویژه ای به آموزش و سلامت آنها دارند اما در این میان توجه به ادبیات کودک و نوجوان و شرکت در کلاس های ادبی و هنری می تواند تاثیر بسزایی هم در رشد اجتماعی و هم در رشد شخصیتی کودک و نوجوان ایفا کند.
در عصری زندگی میکنیم که تکنولوژی حرف اول را در جوامع می زند و کودک کاشف و نوجوان پر از هیجان دوست دارد دنیایی فراتر از تصورات خودش را تجربه کند و ما چگونه می توانیم  خلاءهای کودکان و نوجوان را بوسیله ادبیات پر کنیم و آنها را به سمت دنیای ادبی سوق دهیم؟این سئوالی است که اغلب شاعران و نویسندگان حتی کانون های فعال ادبیات کودک و نوجوان نیز درگیر آن هستند.
خانواده هرچند یکی از اصلی ترین نقش را در زندگی کودک و نوجوان خود دارد اما محیطی که از زمان شکل گیری شخصیت با آن روبرو می شود مدرسه و مکان هایی است که بیشترین وقت خود را در آنجا هستند و بیشترین تاثیر پذیری را دارند،از این رو مربیان می توانند بهترین سفیرانی باشند که ادبیات ملی و جهانی را از ابتدا بر اساس نوستالژی های منطقه ای و بعد کشوری و جهانی در قالب فعالیت های پرورشی و غیر درسی آموزش دهند و بر آن اصرار ورزند.به هرحال هر شهر و روستا و یا  کشور و تمدنی یک سری ادبیات خاص خود را دنبال می کند و یکسری مثل ها،داستان هاوشعرها و لالایی هایی که خاص آن منطقه است،همه این ها عواملی است که  می تواند با تکرار برای کودکان و نوجوانان و حتی نقش آفرینی آنها در قالب نمایش و خوانش شعر علاقه مندی بوجود بیاورد و آنها را ترغیب کند.
کودکان امروز مثل کودکان دیروز نیستند اما احساس ها و تاثیر پذیری آنها از محیط و جامعه و خانواده ومعلم و  مدرس در کودکان امروز و دیروز برابری می کند.
-مجهز  کردن  کتابخانه های مدارس بر اساس علاقه مندی کودکان و نوجوانان و اختصاص دادن ساعتی به مطالعه ی غیر درسی در مدارس.
-برگزاری کنفرانس های ادبی توسط کودکان و نوجوانان در مدارس و سطح شهر.
-اعتماد کردن و بها دادن به کودکان و نوجوان در برگزاری مراسم ها و برنامه ها ی ادبی توسط خودشان.
-تشکیل انجمن های کودک و نوجوان با محوریت ادبیات و تحت عنوان انجمن های ادبی کودک و نوجوان.
-اجرای نمایش هایی برای کودک و نوجوان و دادن نقش به آنها بر اساس ادبیات جهان و داستان ها و قصه های ادبی و منطقه ای(قصه هایی که به جا مانده از راویانی است که از کودکی با آنها خاطره دارند یا کتابها)
-به رسمیت شناختن ایده ها و طرح ها و ارج نهادن به انها.
-چاپ دست نوشته ها و یاحرفهایی  داستان گونه و حکایت گونه که گاهی بصورت آهنگین با خود می خوانند،حتی چاپ ایده های آنها.
همه ی این موارد که گفته شد باعث می شود که کودکان و نوجوانان به ادبیات علاقه مند شوند البته مطلق نیست ولی می تواند با انگیزه دادن و برگزاری سمینارها و کنفرانس های اختصاصی ادبی که گردانندگان آن هم بیشتر کودکان و نوجوانان باشند این مهم را هم به سرانجامی رساند.
در پایان با تبریک این روز به تمام کودکان و نوجوانان و یادی از نویسندگان کتابهای کودک و نوجوان و فعالان این عرصه ،آرزو میکنم روز ملی ادبیات کودک و نوجوان دریچه ای باشد برای فردایی بهتر برای آموختن و شاد بودن و بهتر بگویم آرامش تمام کودکان دنیا و آرزویی همه ی آنها که می تواند ادبیات جهانی را تغییر دهد، آرزوی داشتن دنیایی سرشار از صلح و آرامش و بیرقی که صلح بر فراز دنیا به اهتزاز در آورد تا نگاه کودک و نوجوانی نگران نگردد و به مسائلی بپردازد که حق اوست.
۲ سال پیش اعلام شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی ۱۸ تیر را به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام کرده است. روزی که  مقارن بود با روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس خوب کشورمان در سال ۱۳۸۸و این روز از سال ۱۳۹۲در تقویم رسمی کشوربه عنوان “روز ادبیات کودک و نوجوان” ثبت شد.
سپاس.
فروغ هاشمی

IMG-20160709-WA0010

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 111 تاريخ : شنبه 19 تير 1395 ساعت: 13:37

به نقل از بهنام بابایی :  سومین اجرای انجمن گویندگی و دوبلاژ دروا در تاریخ دهم ، روز پنج شنبه برگزار شد. اعضا اجرایی متفاوت تر ازقبل داشتند که این انسجام باعث شد بینندگان بیشتری جذب کند . مجری این اجرای رادیویی خانم گلخنی بودند که اجرا را شروع و دیگراعضا تک به تک ، دو یا سه نفری به پایان رساندند. . در این اجرا 13نفربودند  که سه نفر آن از شهرستان های اطراف حضور داشتند ، آقای فربودی از گراش که با لهجه زیبای گراشی شعرخود خوانندند ، خانم برازنده از اوز و آقای برازنده از اوز(بندرعباس) . در آخر تمام اعضا معرفی شدند واقای برازنده با صحبتی زیبا به یاد دوست هنرمند مان مرحومه فهیمه ملایی چند دقیقه سکوت داد . شاه محمد ی ادامه داد : تشکر میکنم از اعضا بخصوص اقای بابایی بابت زحمات این گروه و دراین اجرا تغییرات فرم مشهود و بسیار راضی و البته امیدوار کننده جلوه داد،آنچه من را مجذوب خود کرد نظم دروا بود که بسیار سازماندهی شده و در اجراهای موزیکال عرضه شد.

423915876_133926425317090_42616425418985_41727

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 111 تاريخ : سه شنبه 15 تير 1395 ساعت: 18:35

هنرمندان اوز درگذشت عباس کیارستمی را به جامعه ی سینمایی ایران تسلیت می گویند.روحش شاد

425407870_53828

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 105 تاريخ : سه شنبه 15 تير 1395 ساعت: 4:46

نون والقلم…

برای تو که خدا به نامت قسم یاد می کند.

سپاس خداوندی را که به ما فرصت می دهد تا در سایه سار رحمتش،در مسیر علم و دانش و ارتباط و فرهنگ و هنر، بی حد و مرز حرف بزنیم و با جهانی رابطه برقرار کنیم،تاریخ را ثبت کنیم و فرهنگی را به تصویر بکشیم،طرحی و  نقشی بر لوحی و کاغذی بنگاریم و آثاری به آفرینش فرصتی رویشی دیگر بخشیم.

همه چیز با قلم شروع می شود و صاحبان قلم بی تابی لحظه ها را از اندیشه ای به حرکت دستی می سپارند تا آثار قلمی جان بگیرد و از دهکده ای کوچک به دهکده ی جهانی کوچ کند.

قدرت قلم آنقدر زیاد است که تا قرنها برای مردم می ماند و خرد را،علم را،شعر را،ریاضی و دین و ایمان را در لای انگشتانی تدریس می کند و به پهنه ی دانایی آگاهی می بخشد.

قلم یعنی احساس زیبایی که بر ضربان کاغذ فرود می آید تا فکر و اندیشه ی از قفس پریده را به لحظه ی دیدار برساند.قلم مهلت سبز گفتگو است و جاودانه مختصری که

همجوار عشق و احساس و اندیشه است.

14 تیرماه روز قلم بر نویسندگان،شاعران،خبرنگاران،و آنهایی که با قلم خود به جهانی خدمت می کنند مبارک باد.

فروغ هاشمی                                                                            IMG-20160704-WA0052-1

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 113 تاريخ : سه شنبه 15 تير 1395 ساعت: 1:35

373643_orig

در پی درگذشت مدیر موزه مردم شناسی شهرستان اوز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پیامی درگذشت این بانوی پژوهشگر و هنرمند را به جامعه هنری استان تسلیت گفت.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در این پیام دکتر بهزاد مریدی، اظهار کرد: درگذشت نابهنگام خانم فهیمه ملایی جامعه فرهنگی و هنری را در ماه مبارک رمضان و در شب قدر متاثر کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه فهیمه ملایی مدیر موزه مردم شناسی را در کارنامه فرهنگی ادبی خود دارد، افزود: این بانوی فقید، مدیر نگارخانه هنر و عضو فعال انجمن قلم و انجمن موسیقی و عکاسی اوز، گزارشگر نشریه، و همراه همیشگی برنامه های فرهنگی و هنری نیز بود که سال ها در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری و اجتماعی صبورانه تلاش کرد. روحش شاد و یادش تا همیشه گرامی باد.

این مدیرفرهنگی استان، با تاکید بر اینکه هنرمند هیچگاه نمی میرد گفت: تمام وجود هر هنرمندی سراسر از حس والای انسانی و عشق و شور است که حتی پس از مرگ نیز در آثارش قابل مشاهده خواهد بود.

مرحومه فهیمه ملایی فرزند عبدالله و از اشخاص موثر و پرتلاش در کارهای اجتماعی و فرهنگی از جمله مسئولیت موزه مردم شناسی و مصاحبه گر تحلیلی نشریه عصر اوز بر اثر سانحه تصادف در محور شیراز به اوز، جمعه ٤ تیرماه ٩٥  به دیار حق شتافت.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس
۵ تیر ۱۳۹۵ ۱۳:۴۷

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 110 تاريخ : دوشنبه 14 تير 1395 ساعت: 21:38

شبهای هجر را گذراندیم و زنده ایم      /////    ما را به سخت جانی خود این گمان مباد
از همه جا آمده بودند،همه دوستان و دوستدارانت از لارو گراش و خنج و قیر،از اوز و روستاهای اطراف اوز،به در موزه که رسیدیم باورمان نشد که این بار به جای شادی برای مراسم ختم عزیزی آمده ایم که تمام مراسم ها در کنار ما بود،دم در همه پیام تسلیت زده بودند،خانه مثل هر مراسم دیگری شلوغ بود اما یک تفاوت داشت جای صاحبخانه خالی بود…
هرچند جای خالیت به خوبی احساس می شد اما مطمئن باش آنقدر عزیز بودی که در ماه مبارک رمضان  و در لیله القدر در خانه ابدی ماوا گرفتی.
روحت شاد و یادت گرامی باد.
سپاس از همه ی آنهایی که آمده بودند و همراهی کردند تا در مراسم ختم شادروان فهیمه  ملایی به ذکر صلوات و فاتحه ای یادش را گرامی دارند.
سپاس از مهمانان گرامی شيخ صالح انصاري ، حاج محمد زارع مشاور ارشد فرهنگی فرمانداری ویژه لارستان،رفعت حقیقی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان،آتش فراز بخشدار اوز ،علویه ریاست میراث فرهنگی لارستان،ریاست میراث فرهنگی گراش،،فرماندهی سپاه اوز سروان رضوی، شوراي اوز ، شوراي گراش ، شوراي فيشور ،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان انجمن های خانه فرهنگ اوز،معاونین اداره آموزش و پرورش اوز،اداره ورزش و جوانان و اتاق اصناف اوز،فعالان فرهنگی  شهرستان خنج و روستای فیشور،فرهنگ دوستان لطیفی،یاران موزه مردم شناسی اوز،سردبیران و خبرنگاران نشریات محلی و کلیه عزیزانی که همراهی کردند و آمدند.
در این مراسم شيخ صالح انصاري ، آتش فراز بخشدار اوز ،شریف بازرگانی  موسس و مسول موزه مردم شناسي اوز ، عبداللهي از انجمن ميراث فرهنگي گراش واحمد خضری دبیر میراث فرهنگی اوز به صحبت پرداختند و شمس الدین جام گوهری شعر از مرحومه فهیمه ملایی برای حضار خواند و خانم انگاشته همسر بابک جانفدا شعری از سروده ی همسرشان برای خانم ملایی را تقدیم حضار کرد.
مراسم با ختم فاتحه برای آن عزیز سفر کرده به پایان رسید.

IMG-20160627-WA0024 IMG-20160627-WA0027

باتشكر از همه مردم خوب منطقه كه در اين مراسم شركت كردند .

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 125 تاريخ : دوشنبه 14 تير 1395 ساعت: 21:38

734793

پيام مديركل فرهنگ وارشاد اسلامى فارس به مناسبت درگذشت استاد ضيائي : درپي در گذشت استاد محمد رفيع ضيائي كاریکاتوریست،نویسنده  ومحقق شهير كشور.
به گزارش روابط عمومى اين اداره كل وبه نقل از بهزاد مريدى مدير كل فرهنگ وارشاد فارس ، ضمن تسليت به جامعه هنرمندان بويژه اهالى فرهنگ پرور فارس گفت ، اميدوارم روح ان مرحوم قرين رحمت الهی گرددونسل جوان بتواند از يك عمر تجربه واندوخته هاى اينگونه هنرمندان ونويسندگان در راستاى هنر طنز وپويائي قلم بهره لازم را ببرنند .

IMG-20160627-WA0034

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 108 تاريخ : دوشنبه 14 تير 1395 ساعت: 21:38

734793

پيام مديركل فرهنگ وارشاد اسلامى فارس به مناسبت درگذشت استاد ضيائي : درپي در گذشت استاد محمد رفيع ضيائي كاریکاتوریست،نویسنده  ومحقق شهير كشور.
به گزارش روابط عمومى اين اداره كل وبه نقل از بهزاد مريدى مدير كل فرهنگ وارشاد فارس ، ضمن تسليت به جامعه هنرمندان بويژه اهالى فرهنگ پرور فارس گفت ، اميدوارم روح ان مرحوم قرين رحمت الهی گرددونسل جوان بتواند از يك عمر تجربه واندوخته هاى اينگونه هنرمندان ونويسندگان در راستاى هنر طنز وپويائي قلم بهره لازم را ببرنند .

IMG-20160627-WA0034

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 112 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1395 ساعت: 20:29

شبهای هجر را گذراندیم و زنده ایم      /////    ما را به سخت جانی خود این گمان مباد
از همه جا آمده بودند،همه دوستان و دوستدارانت از لارو گراش و خنج و قیر،از اوز و روستاهای اطراف اوز،به در موزه که رسیدیم باورمان نشد که این بار به جای شادی برای مراسم ختم عزیزی آمده ایم که تمام مراسم ها در کنار ما بود،دم در همه پیام تسلیت زده بودند،خانه مثل هر مراسم دیگری شلوغ بود اما یک تفاوت داشت جای صاحبخانه خالی بود…
هرچند جای خالیت به خوبی احساس می شد اما مطمئن باش آنقدر عزیز بودی که در ماه مبارک رمضان  و در لیله القدر در خانه ابدی ماوا گرفتی.
روحت شاد و یادت گرامی باد.
سپاس از همه ی آنهایی که آمده بودند و همراهی کردند تا در مراسم ختم شادروان فهیمه  ملایی به ذکر صلوات و فاتحه ای یادش را گرامی دارند.
سپاس از مهمانان گرامی شيخ صالح انصاري ، حاج محمد زارع مشاور ارشد فرهنگی فرمانداری ویژه لارستان،رفعت حقیقی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان،آتش فراز بخشدار اوز ،علویه ریاست میراث فرهنگی لارستان،ریاست میراث فرهنگی گراش،،فرماندهی سپاه اوز سروان رضوی، شوراي اوز ، شوراي گراش ، شوراي فيشور ،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان انجمن های خانه فرهنگ اوز،معاونین اداره آموزش و پرورش اوز،اداره ورزش و جوانان و اتاق اصناف اوز،فعالان فرهنگی  شهرستان خنج و روستای فیشور،فرهنگ دوستان لطیفی،یاران موزه مردم شناسی اوز،سردبیران و خبرنگاران نشریات محلی و کلیه عزیزانی که همراهی کردند و آمدند.
در این مراسم شيخ صالح انصاري ، آتش فراز بخشدار اوز ،شریف بازرگانی  موسس و مسول موزه مردم شناسي اوز ، عبداللهي از انجمن ميراث فرهنگي گراش واحمد خضری دبیر میراث فرهنگی اوز به صحبت پرداختند و شمس الدین جام گوهری شعر از مرحومه فهیمه ملایی برای حضار خواند و خانم انگاشته همسر بابک جانفدا شعری از سروده ی همسرشان برای خانم ملایی را تقدیم حضار کرد.
مراسم با ختم فاتحه برای آن عزیز سفر کرده به پایان رسید.

IMG-20160627-WA0024 IMG-20160627-WA0027

باتشكر از همه مردم خوب منطقه كه در اين مراسم شركت كردند .

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 116 تاريخ : دوشنبه 7 تير 1395 ساعت: 18:06

373643_orig

در پی درگذشت مدیر موزه مردم شناسی شهرستان اوز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پیامی درگذشت این بانوی پژوهشگر و هنرمند را به جامعه هنری استان تسلیت گفت.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در این پیام دکتر بهزاد مریدی، اظهار کرد: درگذشت نابهنگام خانم فهیمه ملایی جامعه فرهنگی و هنری را در ماه مبارک رمضان و در شب قدر متاثر کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه فهیمه ملایی مدیر موزه مردم شناسی را در کارنامه فرهنگی ادبی خود دارد، افزود: این بانوی فقید، مدیر نگارخانه هنر و عضو فعال انجمن قلم و انجمن موسیقی و عکاسی اوز، گزارشگر نشریه، و همراه همیشگی برنامه های فرهنگی و هنری نیز بود که سال ها در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری و اجتماعی صبورانه تلاش کرد. روحش شاد و یادش تا همیشه گرامی باد.

این مدیرفرهنگی استان، با تاکید بر اینکه هنرمند هیچگاه نمی میرد گفت: تمام وجود هر هنرمندی سراسر از حس والای انسانی و عشق و شور است که حتی پس از مرگ نیز در آثارش قابل مشاهده خواهد بود.

مرحومه فهیمه ملایی فرزند عبدالله و از اشخاص موثر و پرتلاش در کارهای اجتماعی و فرهنگی از جمله مسئولیت موزه مردم شناسی و مصاحبه گر تحلیلی نشریه عصر اوز بر اثر سانحه تصادف در محور شیراز به اوز، جمعه ٤ تیرماه ٩٥  به دیار حق شتافت.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس
۵ تیر ۱۳۹۵ ۱۳:۴۷

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 116 تاريخ : يکشنبه 6 تير 1395 ساعت: 17:13

(انا لله و انا الیه راجعون )
در باورمان نمی گنجد که نیستی…انگار آسمان چشم انتظارت بود و تو کفش هایت را جفت کرده بودی..هنوز زود بود ولی آسمان عجله داشت..
ما قدرت را ندانستیم
ولی خدا بهتر می داند،
شب قدر تو در کنار خدا و در آسمانی..
درگذشت دوست و یار همیشگی فرهنگ و هنر،مدیر موزه مردم شناسی اوز،سرپرست گروه موسیقی شپ و تلا،عضو فعال انجمن های فرهنگی و هنری خانه فرهنگ،گزارشگر و فعال اجتماعی،سرکار خانم فهیمه ملایی
جامعه فرهنگی و هنری اوز را داغدار کرد.
با عرض تسلیت به خانواده این هنرمند و هنردوست گرامی و هنرمندان و فرهنگ دوستان شهر اوز،از خداوند می خواهیم که به برکت این ماه بهشت برین نصیبش گرداند…روحش شاد و یادش تا ابد در ذهن ما ودر ذهن تمام مردمان این شهر و دیار به ودیعه خواهد ماند.
جامعه فرهنگی و هنری شهر اوز

IMG-20160625-WA0037IMG-20160625-WA0036 IMG-20160625-WA0044 IMG-20160625-WA0045IMG-20160625-WA0046

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 99 تاريخ : شنبه 5 تير 1395 ساعت: 18:13

هادی صدیقی : محمدرفیع ضیایی کاریکاتوریست، نویسنده، پژوهشگر و هنرمند بزرگ و نام آشنای ایران شامگاه دوم تیرماه نود و پنج در شصت و هشت سالگی درگذشت و جامعه هنری ایران را اندوهگین ساخت.
ضیایی که زاده ۱۳۲۷ در شهر اَوز در جنوب استان فارس بود سال ها در تهران به کار هنری، تحقیق و پژوهش مشغول بود و علاوه بر کتاب هایی که در زمینه هنر نوشته بود، کتابی درباره فرهنگ و آداب و رسوم مردم زادگاهش اوز را در دست نگارش داشت که پیشتر مقالاتی از آن را در مجله فرهنگ و مردم نیز به چاپ رسانده بود. ضیایی از آن دست هنرمندان بی ادعا بود که در گوشۀ خلوت خویش بدون سر و صدا به تحقیق و پژوهش و خلق آثار هنری مشغول بود که درگذشتش ضایعه ای بزرگ برای ایران به ویژه جامعه هنری است.
جمال رحمتی در روزنامه اعتماد پیشتر به معرفی محمدرفیع ضیایی پرداخته است که  آن را با هم می خوانیم:
«سال پيش در راه برگشت از سفر، براي دوستانم فلش مموري سوغاتي آوردم كه همه آنها معيوب از آب درآمد. معيوب كه چه عرض كنم، اصلا فلش مموري نبود. يك چيزي بود با شكل و شمايل آن.
كساني كه بندرعباس رفته اند يك جا را به خوبي مي شناسند، جايي را كه كالاها به شكل ارزان تر به فروش مي رسد و شكل سنتي تري هم دارد كه من هم سوغاتي ها را از آنجا خريدم: بازار اِوزي ها. هرچند كه فروشنده ها دستفروش بودند و اصالت شان اوزي نبود، اما به هر حال باعث شد از يكي از شاخص ترين كارتونيست هاي فعال در زمينه تئوري و عملي ياد بكنيم. محمدرفيع ضيايي درسال ۱۳۲۷ در شهر اوز از توابع فارس به دنيا آمد. او از معدود كساني است كه علاوه بر كار عملي، به كار تئوري نيز دلمشغولي دارد. دلمشغولي اش هم حد و اندازه نمي شناسد: از نخستين كاريكاتورهايي كه در ايران چاپ شده اند تا چاپ صدها مقاله تخصصي درباره كاريكاتور در ايران و جهان. شايد به جرات بتوان گفت پركارترين كارتونيست در حوزه تئوري كارتون و كاريكاتور، محمد رفيع ضيايي است. او بيش از ۳۰ سال فعاليت مستمر مطبوعاتي دارد و علاوه بر آثار بي شماري كه چاپ كرده، يك كارتونيست بسيار خوش قريحه را به جامعه كارتونيست ها اضافه كرده. لاله ضيايي را مي گويم كه همزمان با پدرش و پا به پاي او در مطبوعات كار مي كند. فعاليت هاي او به ترتيب شامل موارد زير است: مجله هزارقصه، كارتون براي كودكان، عضو هيات تحريريه مجله فكاهي و طنز فكاهيون، عضو هيات تحريريه و معاون سردبير در مجله فكاهي و طنز خورجين، عضو هيات تحريريه در نشريات موسسه گل آقا در هفته نامه، ماهنامه، سالنامه گل آقا و كتاب كاريكاتور. همكاري مستمر با مجله كيهان كاريكاتور و مجله پيلبان، چاپ صدها مقاله تخصصي درباره كاريكاتور در ايران و جهان، چاپ بيش از ۲۵ كتاب براي كودكان و نوجوانان، چاپ چندين هزار كاريكاتور، طرح و كاريكاتور تزييني در نشريات، مصور كردن چندين كتاب از طنزپردازان و فكاهي سرايان ايران، عضويت در شوراي برنامه ريزي و هيات انتخاب آثار كاريكاتور دوسالانه بين المللي تهران در چندين دوره، مسوول همايش بين المللي كاريكاتور تهران در دوره دوسالانه چهارم و پنجم، عضو هيات داوران تخصصي انتخاب آثار طنزپردازان نوشتاري و تصويري براي انتخاب بهترين هاي مطبوعاتي در چندين دوره، عضو هيات داوران مسابقه بين المللي كاريكاتور «گفت وگوي تمدن ها» موسسه گل آقا در سال ۱۳۷۹، عضو هيات داوران مسابقه بين المللي كاريكاتور «راه و سفر» موسسه گل آقا، دبير نخستين مسابقه كاريكاتور دريايي كشور، عضو هيات داوران مسابقه اينترنتي «فلسطيني خانه ندارد» سال ۱۳۸۳، دريافت جايزه ويژه سي ويكمين مسابقه اسكوپيه سال ۱۹۹۹، دريافت مدال برنز و ديپلم افتخار – جايزه شهر تولينتيو سال ۲۰۰۳، دريافت جايزه دوم شانزدهمين مسابقه اولنس بلژيك سال ۲۰۰۴ و كلي افتخارات ديگر كه فضاي محدود ستون اجازه ذكر همه آنها را نداد.» (به نقل از روزنامه اعتماد، شماره  ۲۳۰۲ مورخ۱۲/۸/۹۰، صفحه  آخر)
در اوایل دهه هشتاد که صفحه نسل پویای عصر اوز را در اختیار داشتم با همکاری کاریکاتوریست های جوان شهر اوز ستون کاریکاتور را راه اندازی کردیم. در آن زمان با روانشاد ضیایی تماس گرفتم و از ایشان راهنمایی خواستم که ایشان بدون منت و مکاتبه ای به آموزش کاریکاتوریست های شهر اوز پرداختند و جزوات دست نویس خودشان در زمینه آموزش کاریکاتور را برایم فرستادند تا دراختیار هنرمندان قرار گیرد. آخرین بار نوروز نود و چهار در پارک نوروز اوز ایشان را دیدم که در حال بازدید از نمایشگاه روز اوز بودند و گپ و گفت و گوی کوتاهی با ایشان داشتم. نوروز امسال نیز از دور و در یکی از خیابان های اوز ایشان را دیدم ولیکن دیدار حضوری میسر نشد.درگذشت این هنرمند بزرگ را به مردم ایران، بویژه همشهریانم در شهر اوز و خانواده گرامیشان تسلیت می گویم.
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن های خانه فرهنگ نیز درگذشت این هنرمند به نام ایران زمین را به جامعه ی فرهنگی و هنری،خصوصا خانواده ی محترمشان تسلیت عرض مینماید.
روحشان شاد و هنرشان ماندگار دوران ها.

IMG-20160623-WA0002 IMG-20160623-WA0003

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 112 تاريخ : پنجشنبه 3 تير 1395 ساعت: 16:09